Jaarthema: Hé, vaar je mee?
We stappen samen in de boot en werken aan belangrijke vaardigheden om samen te leren en te spelen. Met voorwerpen uit de boot maken we deze vaardigheden zichtbaar en begrijpelijk. Sommige kinderen hebben wat extra hulp nodig bij deze vaardigheden, zoals plannen, omgaan met emoties of flexibel zijn.
Goed nieuws: net als spieren kunnen kinderen deze vaardigheden oefenen en sterker maken. Samen helpen we je kind groeien!
het anker
Elke boot heeft een anker om even stil te
liggen. Het anker helpt ons om te stoppen met wat we doen, te wachten en na te
denken. Stil zijn en luisteren horen daar ook bij.
We leren je kind: Stop, ik kijk, ik luister en ik zwijg.
Dit is een gouden regel om op te letten in de klas én om rust te brengen. Met
het anker kunnen we ook "STOP" zeggen tegen ruzie of als iets niet
goed voelt.
het roer
Onze boot heeft een roer om koers te bepalen of bij te sturen. Soms vraagt een situatie om een nieuwe richting: flexibel zijn, je plan aanpassen of je spel veranderen. Dat is niet altijd makkelijk. We leren je kind omgaan met nieuwe situaties, ieders mening te respecteren, en voor moeilijke opdrachten een oplossing te bedenken.
de thermometer
Met de thermometer meten we onze emoties. Gaat het "te warm" (boos of onrustig) of "te koud" (verdrietig of stil)? We leren je kind de emoties te herkennen, te benoemen en in balans te brengen.
de schroef
De schroef van onze boot zet alles in beweging. Dit helpt ons om vlot te starten zonder te treuzelen. Je kind leert hoe het zelfstandig aan een taak kan beginnen na de uitleg van de leerkracht. Je kind kan stappenplannen volgen en houdt de tijd in het oog om de taak op tijd af te maken.
de motor
De motor van onze boot zorgt ervoor dat we blijven doorgaan, ook bij taken die we minder leuk vinden. Je leert om door te zetten en een opdracht af te werken voordat je aan iets nieuws begint. Je blijft gefocust en laat je niet afleiden door wat er om je heen gebeurt.
de kaart
De kaart wijst ons de weg en staat symbool voor ons geheugen en het vermogen om informatie op te slaan en terug te vinden. Je kind leert hoe eerder geleerde vaardigheden, ervaringen en oplossingen kunnen gebruikt worden in nieuwe situaties. We ontdekken samen handige trucjes om het geheugen te trainen en informatie gemakkelijker op te roepen. Je kind leert stap voor stap welke studiemethode het beste bij hem of haar past.
het matrozenhoedje
Het matrozenhoedje herinnert ons eraan om georganiseerd te zijn. Je kind leert de bank en boekentas netjes te houden en zorg te dragen voor het materiaal. Stap voor stap, met of zonder hulp, ontdekt je kind hoe het huiswerk kan plannen en taken kan indelen. Zo krijgen je kind grip op het werk en meer rust in het hoofd.
het kompas
de zandloper
de periscoop